Seikkailu on tarkoitettu alunperin pienelle ryhmälle matalan tason hahmoja. Seikkailun haasteet ovat pikemminkin nokkeluutta kuin voimaa vaativia ja sikäli seikkailun voi vetää hyvinkin eri tasoisille hahmoille. Sinisellä on merkitty peliteknisiä vinkejä, jos pelautat seikkailun jollakin D&D-kloonilla tai versiolla.
Kurkijoen kylä
Suuren Aallokkaan pohjoisella rannalla Karjalassa nököttää Kurkijoen kylä. Kurkijoen toinen mahtisuku Hopiat rakensivat 20 vuotta sitten kylän laitaan linnan. Ajat olivat tuolloin pahat ja ruoka niukkaa. Suvun silloinen päämies Urho Hopia tarjosi kalavelliä kaikille talkoolaisille, jotka tulivat rakentamaan linnaa. Rakentajat ovat jo kauan kuolleita, mutta nimi Kalavellin linnoitus jäi elämään.
Nyt Kurkijoen väki tarvitsee seikkailijoiden apua: Hopian suvun päämies pakeni viime viikolla ilman varoitusta vuorelleen tovereineen ja kukaan heistä ei ole palannut. Tiedustelijoiden kiivettyä Kalavellin kukkulalle he näkivät paikalla vain Hopioitten liikkuvia ruumiita. Kalavellin linnoitus kuhisee hirviöitä ja Kurkijoen kylä on kauhun vallassa.
Tapahtumien taustalla
Veli Hopia petkutti Korelan markkinoilla noita Poppaselta hänen taikasormuksensa. Tajuttuaan sormuksensa kadonneen, Poppanen lähti vaatimaan sitä takaisin. Veli ei kuitenkaan tahtonut luopua aarteestaan, vaan kokosi osan sukuaan linnoitukseen yrittäen puolustautua noitaa vastaan.
Hopioitten joukko ei mahtanut Poppasen taikuudelle mitään. Poppanen tappoi salamaniskulla Velin ja osan tämän apureista, muutti yhden hylkeeksi ja toisen patsaaksi. Velin sisko Sisko onnistui puijaamaan Poppasta ja kertoi Velin myyneen sormuksen laukkuryssälle, jonka jäljillä Poppanen parhaillaan on. Kalavellin linnoitus on maagisen taistelun jäljiltä raunio, jossa Poppasen loitsut yhä kummittelevat.
Pelaajahahmoilla ei ole tästä tietoa. Useampi Poppasen loitsuista on muuttanut linnoituksen vaaralliseksi kulkijoille. Mikäli hahmot onnistuvat selvittämään, mitä linnoituksessa oikein on tapahtunut, on heidän helpompi välttää vaarat ja kerätä talteen aarteet.
Linnavuori
Kalavellinlinna sijaitsee miltei tasalakisella mäellä ja se on koottu melkein suorakaiteen muotoon. Pohjoisella ja itäisellä reunalla mäkeä kalliot ovat niin äkkijyrkät, että muurien rakentaminen jätettiin kesken. Näistä kohdista on mahdollista kiivetä, mutta epäonnistuminen johtaa putoamiseen ja 2d6 pisteen vahinkoon.
Ulkomuuri kiertää linnoitusta katkonaisena. Tornivarustukset eivät ole juuri muuta muuria korkeampia, mutta niiden luo on rakennettu muurin viereen maavallista tehtyjä korokkeita, joista voi tarkkailla maisemaa ja ampua nuolia. Linnan laki on avointa maastoa: siellä on tyhjä karja-aitaus ja muutama puurakennus.
1. Kalmot ovella
Kuten Kurkijoen kylällä kerrottiin, linnan portilla odottaa neljä kalmoa. Nämä zombit hyökkäävät kenen tahansa lähestyvän henkilön kimppuun. Zombit ovat Veli Hopian ja hänen renkiensä maalliset jäännökset. Ne ovat zombeiksi hyvin tuoreita ja niiden vammat vaikuttavat taikuudella (salama) aikaansaaduilta. [kokemuspisteet zombeista 80]
2. Näkymätön vainooja
Poppasen manaama näkymätön vainooja hiipii yhä linnoituksessa. Se tähystelee tornivarustuksessa ja on innokas kohtaamaan hahmot. Poppanen käski vainoojan tappaamaan linnoituksesta ”kaikki muut miehet”. Vainooja on pulassa, sillä kivipatsaaksi muutettu Tärsky on yhä elossa (kts. kohta 6), eikä vainoojalla ole keinoa surmata kivipatsasta tai muuttaa sitä takaisin ihmiseksi. Lisäksi Poppasen käskyn tiukka tulkinta määrää vainoojan surmaamaan myös miespuoliset pelaajahahmot.
Näkymätön vainooja ei tahdo paljastaa itseään pelaajahahmoille. Se yrittää ensin saada hahmot särkemään patsaan. Vainooja kirjoittaa kepillä lumeen hahmoille viestejä, mutta ellei kukaan hahmoista osaa lukea ilman alkeisvoimatason riimuja, ovat merkit heille käsittämättömiä spiraaleja. Lue kieliä -loitsulla merkit kääntyvät erilaisiksi ohjeiksi tuhota patsas (”pudottakaa patsas jyrkänteeltä kivikkoon niin kirous poistuu”).
Jos tämä ei onnistu, vainooja kuiskii yhden hahmon korvaan. Vainooja valitsee sen hahmon, joka hänen silmiinsä vaikuttaa uskottavimmalta. Ellet osaa päättää, ota hahmo, jolla on paras karisma. Mikäli hahmot hajottavat magian tai käyttävät kivi lihaksi -loitsua kivipatsaaseen, näkymätön vainooja käy heti puukottamaan Tärskyä. Hahmot eivät luonnollisesti näe muuta kuin ihmiseksi muuttuvan patsaan, joka alkaa suihkia verta ympäriinsä, kunnes kuolee. Hänen kuoltuaan näkymätön vainooja hyökkää miespuolisten hahmojen kimppuun. Jos se onnistuu tappamaan heidät, se pahoittelee tekoaan mahdollisesti henkiin jääneille naisille ja poistuu takaisin kotiulottuvuuteensa. [kokemuspisteet vainoojan voittamisesta tai lähettämisestä takaisin kotitasolleen 1200]
3. Näkymätön koppi
Hopian suku rakensi linnalleen Kurkijoen hienoimman paskahuussin. Siinä on puuleikkaukset, oikea ovi ja luukku, josta jätteet valuvat linnoituksen rinteille, jotta ne kasvaisivat kesäisin pelkkää nokkosta. Koppi on tuommoinen puhelinkopin kokoinen ja muotoinen. Siihen kohtaan tuli kuitenkin tappelun aikana loihdittua näkymättömyys 3 metriä -loitsu ja siksi koppi on näkymätön. Se on siinä määrin polulla, että siihen voi törmätä (1 piste vahinkoa tai d4 jos juoksee siihen). Näkymätön vainooja voi houkutella hahmot juoksemaan koppia päin, sillä se tietää näkymättömän kopin sijainnin.
Koppi voi tunnustelemalla vaikuttaa sisältä isommalta, mutta se johtuu vain reiästä.
4. Hylje?
Mäen laella on muutamia puita ja hieman matalampi kohta. Notkelmassa kököttää nälkiintynyt hylje, joka ääntelee murheellisesti.
Hylje oli yksi linnavuoren sotureista, Reetu Hopia. Poppanen muutti hänet muiden muodonmuutosloitsulla hylkeeksi. Se ei ole onnistunut kömpimään vuoren laelta järvelle, vaan nälkiintyy hitaasti linnoituksessa. Vaikka Reetulla on vain hylkeen äly, se katsoo hahmoja anovasti suurilla silmillään kuin etsien pelastusta. Jos hahmot pelastavat hylkeen Aallokkaaseen, se katoaa pian avantoon. Jos hylje kuolee, se muuttuu ihmisen hahmoon. Jos hylje muutetaan eläväksi ihmiseksi ja näkymätön vainooja on yhä linnoituksessa, vainooja hyökkää heti Reetun kimppuun ja puukottaa tämän kuoliaaksi.
Jos hahmot saavat muutettua Reetun ihmiseksi ja onnistuvat pitämään hänet hengissä, saattaa Reetu kertoa tarinan taikasormuksesta, jolla näkee esteiden läpi. Hän myös tietää, ettei sormuksesta ole enää kenellekään iloa, sillä se on jäänyt kiven sisään patsaaksi muutetun Tärskyn nyrkkiin. [kokemuspisteet hylkeen pelastamisesta (hyville) tai voittamisesta (pahoille) 400, Reetun pelastamisesta 800]
5. Sisko Hopia
Linnavuoren ainoassa majassa ahdistuu Sisko Hopia. Hän käytti suvun omaa taikasormusta ja nosti sen avulla kaatuneet sukulaisensa zombeina taistelemaan Poppasta vastaan. Poppanen taikoi häneen kuitenkin pakon ja määräsi Siskon luovuttamaan kalmojen komennon itselleen. Sitten hän lähetti zombit tiehensä ja käski niiden vahtia porttia, ettei kukaan pääse häiritsemään linnaa tai poistumaan sieltä. Sisko Hopia ei tiedä mitä tehdä. Hän muutti hädissään veljensä ja entiset ystävänsä zombeiksi ja on nyt näiden kalmojen linnan laelle vangitsema. Näkymätön vainooja sentään jättää hänet rauhaan, koska hän on nainen.
Hopian perintösormus on hopeinen tangosta taivutettu loitsunvarastointisormus, johon voi varastoida animoi kuolleita ja kepit käärmeiksi -loitsut. Lisäksi huoneessa on pieni puulipas, jonne on varastoitu suvun aarteet: saksilainen hopearaha ja kolme helmeä. [kokemus aarteista 302]
6. Patsas
Kivipatsas esittää hyperrealistista kalevalaiseen tyyliin pukeutunutta miekkosta, joka piilottelee kirvestä selkänsä takana aivan kuin aikeissa hiipiä murhaamaan joku. Ilme on kuitenkin järkyttynyt.
Tämä oli Tärsky, Kalervo Hopian paras ystävä. Hänen toinen kätensä on nyrkissä ja sen sisällä on noita Poppasen kadottama pronssinen, kolmesta punoksesta muodostuva taikasormus. Sormus on oikeasti kirottu harhasormus, joka saa käyttäjänsä uskomaan sen avulla näkevänsä keskittymisellä seinien ja muiden esteiden läpi. Käyttäjä näkee vain sitä, mitä kuvitteleekin näkevänsä esteen toisella puolen. Jos hahmot pitävät sormuksen, Poppanen tulee vielä joku päivä hakemaan omaansa takaisin ja väkivallan kierre haitallisesta ja turhasta taikaesineestä jatkuu. Hahmo, joka pitää sormusta, ei luovu siitä vapaaehtoisesti ja uskoo sormuksen voimaan.
7. Emakkorouva
Hopian mahtisuvulla on puolellaan ihmisvillisika, jota he yrittivät käyttää poppasta vastaan. Poppanen kuitenkin lumosi sen lumoa hirviö -loitsulla ja lähetti tarkistamaan pohjoista vallia hyökkäävien pyllinkäisten varalta. Se oli pelkkää hämäystä ja nyt emakkorouva on kovin hämmentynyt siitä, että mitä tässä linnoituksessa tapahtuu ja missä Veli Hopia oikein on. Emakkorouva voi suhtautua hahmoihin neutraalisti, jos nämä osaavat esiintyä sopivasti edukseen. Todennäköisimmin se kuitenkin tihrustaa hahmoja pienillä siansilmillään ja käy kimppuun kuin sika limppuun. [kokemuspisteet 200 voittamisesta tai diplomaattisuhteiden solmimisesta]
Yhteenveto olennoista (korvaa tiedot käyttämälläsi järjestelmällä: nämä ovat osviitta)
Julkaistu 31.7.2022