Tässä isäntä, joka kylvi viljaa
ja sanoi ole hiljaa,
sille kukolle, joka herätti papin
joka vihkaisi rengin,
joka suuteli tyttöä,
joka huuteli lehmää,
joka puski koiraa,
joka jahtasi kissaa,
joka söi sen hiiren,
joka vei sen sormuspussin,
joka oli talossa
jonka rakensi Jussi!
Miehen nimi oli Jussi Kauk’vatsa. Hän teki kovasti töitä ja rakensi omin käsin hirsitalon Sääkskosken partaalle, Sastamalan kaukaiselle laidalle. Talo valmistui, metsä paloi kaskeksi ja kaskiraiviot kynnettiin pelloiksi.
Jussin talo Kauk’vatsa oli etäällä muista, mutta vain lyhyen kävelymatkan päässä talolta Sääkskoski laskee Kokemäenjokeen, jossa riittää joka viikko liikennettä. Tila menestyi ja kasvoi. Jussi rikastui ja osti markkinoilta pahan päivän varalle kultaisen sormuksen.
Tuli katovuosi, sairautta ja puute. Leipävilja loppui keväällä ja nälkäkuolema uhkasi koko perhettä. Jussi lainasi Teljän rikkaalta kauppiaalta Harmaalta viljaa ja Kölli Pirkkalaiselta nauriita selvitäkseen. Nyt molemmat haluavat osansa takaisin ja Jussi on ajatellut maksavansa kultaisella sormuksella. Sormus oli Jussilla pienessä pussissa, joka oli hänen vaatearkkunsa pohjalla. Nyt pussi oli kuitenkin kateissa.
Seikkailupaikka on helppo vaihtaa tarvittaessa johonkin muuhun taloon. Alkuperäisessä pelissä pelaajahahmot olivat Jussin talon nuoria, joilta oli menossa alta koti ja perintö ja joilla oli henkilökohtainen motivaatio selvittää kadonneen sormuksen kohtalo. Talossa asuvat isäntä Jussi ja emäntä Into sekä näiden lapsi Utujoutsi sekä piiat Tuulikki ja Otava sekä renki Osmo. Lisäksi talossa asustelee vieraana maankiertäjä Leif vaskikypäri.
Valmishahmot
Utujoutsi. Talon lapsi Utujoutsi on pulassa, kun kotitila uhkaa mennä alta. Nyt pitäisi pelastaa perintö. 16-vuotias, näkee pahoja enteitä. (Kyvyt: karjanhoito 16, maanviljelys 15, eränkäynti 13, haavojen hoito 16, naudan luonto 15, uskollinen koirani Yrri 19)
Otava. Turjalaissyntyinen piika, jolla ei ole muuta paikkaa maailmassa. Kauniit silmät ja huonot hampaat. (Kyvyt: maanviljelys 15, tähdistä ennustaminen 16, ihmistuntemus 16, hiiren luonto 17)
Into Himonen. Jussin vaimo ja Kauk’vatsan emäntä on nuori, kaunis ja hänellä on kallis maku. Nyt talo uhkaa mennä alta kun onneton Jussi on hukannut kulta-aarteensa. Into taitaa lemmentaiat ja hänellä on kissan luonto, mutta köyhää sukua, jonka pariin Into ei tahdo päästä takaisin. (Kyvyt: maanviljelys 19, karjanhoito 16, kalastus 13, puusepäntyöt 17, lemmen nosto 19, kissan luonto 15)
Leif Vaskikypäri. Jos Roudan maassa olisi appelsiineja, niin Leifillä olisi sellaiset kainaloissaan. hän on hurjien juttujen kertoja, joka on seudulla sankaroimassa. Leif on kiinnostunut jostakin talon asukkaasta ja tahtoo tehdä häneen vaikutuksen kellistääkseen tämän petiinsä. (kyvyt: komea 15m kova puhumaan 16, hyvä valehtelamaan 17, muotitietoinen 17, hieno kypärä 15, hyvä valitsemaan lahjoja 19)
Mitä todella tapahtui
Jussi on säilyttänyt kultasormustaan pienessä, sinisesessä villakangaspussissa. Pussi on puolestaan ollut hänen vaatearkkunsa pohjalla. Vaatearkusta löytyy ihan vain katsomalla pohjasta hiirenkolo. Jussi muistaakin tästä, että viime viikolla joku päivä talon kissa sai yöllä hepulin ja syöksyi arkulla hirmuista ravia jahdaten takaa jotain pientä otusta.
Talon kissa söi hiiren, joka vei sormuksen. Kissa löytyy uuninpankolta. Sormus ei kuitenkaan ole enää sillä, sillä talon koira jahtasi sitä ja sormus kieri lattialle. Kissalta sormusta ei löydy etsimälläkään, mutta hahmot voivat saada pääteltyä, että katti hakeutuu uuninpankolle lähinnä talvella ja hakeakseen rauhaa talon koiralta.
Kaukovatsan koira Ytti on nokkela ja ystävällinen. Se tajuaa heti, minkä perässä hahmot ovat. Koira yritti huomasi sormuksen olevan katoamassa kissan suihin ja hyökkäsi katin kimppuun. Sormus tipahti lattialle ja koira lähti viemään sitä isännälle, joka oli tallilla. Valitettavasti talon lehmä puski koiraa ja sormus lensi ilmaan päätyen lopulta lehmän sarveen. Koira yrittää johdattaa hahmot lehmän luokse piha-aitaukseen, jonne karkuteillä ollut Mansikki päätyi piian taluttamana.
Sormus ei ole enää lehmänkään sarvessa., sillä tässä piika Tuulikki kävi jo lypsämässä lehmän ja löysi sormuksen. Piika otti sormuksen ja antoi sen talon rengille Osmolle, johon Tuulikki on ihastunut. Osmolla ja Tuulikilla on pitkään ollut vispilänkauppaa ja Osmo on luvannut kihlata Tuulikin heti, kun nuoripari saisi säästettyä vähän omaisuutta yhteisen elämän alkuun. Tuulikki kiikutti sormuksen Osmolle ja Osmo lupasi naida likan.
Eikä sormus ole enää rengilläkään. Tämä on puolestaan velkaa Sastamalan uhripappi Kalevi Sotkalle, joka on uhannut kirota rengin, ellei tämä maksa velkojaan. Renki maksoi velat ja pappi antoi rengille vaihdossa kuparisormuksen, sillä kultasormus oli paljon arvokkaampi kuin rengin velat. Vanha ja huonosilmäinen uhripappi meni kuitenkin sormuksissa sekaisin ja antoi vahingossa kultasormuksen takaisin rengille. Tämä oli niin murheissaan menetyksestä, että ei huomannut saaneensa arvosormustaan takaisin ja antoi sormuksen Tuulikille.
Tuulikilla on aikeissa lähteä uuden elämän alkuun Rikalaan tai muuhun menomestaan, kunhan kohu hellittää. Jos sormus jäljitetään toisen kerran Tuulikkiin, hän kertoo talon kukon nielleen ”jotain kullanväristä ja rinkuliaista” vetääkseen epäilyksen pois itsestään.
Seikkailun peluuttaminen
Tällä kertaa taistelutaidoista on hyvin niukasti hyötyä. Jäljittääkseen sormuksen hahmot voivat ennustaa, kysellä, havainnoida tai uhrata Kratille. Seikkailun alussa olevan runon he saavat vinkiksi, mikäli ottavat yhteyttä johonkin henkiolentoihin tai lankeavat loveen kysyen apua kuolleilta.
Pelinjohtajana voit vapaasti improvisoida sivujuonia ja lisävihjeitä. Seuraavia vinkejä voi käyttää auttamaan pelaajia, mikäli homma ei tahdo edetä mihinkään suuntaan. Kissalla on mielipaikka pankolla ja sieltä löytyy etsimällä sekä syömättä jäänyt hiirenpää, että sinisen kangaspussin riekaleita. Koiralla on tapana noutaa esineitä ja viedä niitä Jussille, ainakin jos niissä on hänen hajuaan. Yksi talon lehmistä on sekarotuinen Teljästä ostettu puoliksi ulkomaanelävä, joka karkailee usein ja jolla on sarvet. Likaisessa sarvessa on sormuksen muotoinen puhdas jälki. Kun lehmä karkailee, niin piika Tuulikki houkuttelee sen yleensä laskiämpärillä takaisin aitaukseen. Jos uhripapilta kysellään asiasta, hän näyttää väärää sormusta.
Mikäli hahmot eivät löydä sormusta, tulevat velkojat kuukauden vaihteessa talolle. Kölli pakkaa irtaimiston veneeseensä ja Harmaa vuokraa talon omille sukulaisilleen. Jussi talonväkineen joutuu pestautumaan muualle palvelijoiksi tai lähtemään uusiin seikkailuihin, mikäli he eivät sormusta löydä.
Julkaistu 30.7.2021