Tiedostojen kopioiminen ja siirtäminen

Tiedostoja ja kansioita siirretään ja kopioidaan Resurssienhallinnassa eli Windowsin kansionäkymässä.

Kopioi tai leikkaa ja sitten liitä

Aloittelijalle helpompi tapa siirtää tai kopioida tiedostoja tai kansioita on tämä:

  1. Paina vasemmalla napilla tiedostoa tai kansiota. Valitaan ylävalikosta Leikkaa tai Kopioi.
  2. Mene Resurssienhallinnassa siihen kansioon, jonne haluat siirtää tiedoston tai kansion.
  3. Klikkaa ylävalikosta Liitä.

Leikkaamisen ja kopioimisen ero on siinä, jääkö myös alkuperäinen tiedosto olemaan sen jälkeen, kun se on liitetty toiseen paikkaan.

Voit tehdä leikkaamisen tai kopioimisen myös painamalla tiedostoa oikealla hiirennapilla ja valitsemalla valikosta. Liittämisen voit tehdä myös painamalla kansiossa tyhjää kohtaa oikealla hiirennapilla ja valitsemalla Liitä.

Monen tiedoston valitseminen (korvaa yllä kohdan 1)

On useita tapoja valita monta tiedostoa, joille voidaan sitten kaikille tehdä sama operaatio (poistaminen, siirtäminen tai kopioiminen).

  • Ctrl A valitsee kaikki kansiossa olevat kohteet.
  • Tyhjästä kohdata vasen nappi pohjassa maalataan tiedostoja.
  • Näppäimistöltä Ctrl-nappi pohjaan ja klikkaillaan yksi kerrallaan tiedostoja tai kansiota. (Ctrl pohjassa voi myös poimia pois tiedostoja.)
  • Valitaan ensimmäinen kuva, sitten Shift eli Vaihto pohjaan ja valitaan viimeinen haluttu kuva. Kaikki tältä väliltä valitaan.

Kopioinnin tai siirtämisen näppäinoikotiet

  • Kopioi = Ctrl C (copy)
  • Leikkaa = Ctrl X (tämän muistaa siitä, että X on kuin sakset)
  • Liitä = Ctrl V

Nämä toimivat tekstinkäsittelyssä tai sähköpostia kirjoittaessa yhtä hyvin kuin resurssienhallinnassa! Myös tekstiä voi valita samalla tavalla kuin tiedostoja ja sitten kopioida/leikata sekä liittää toiseen kohtaan

Muutama muu kätevä näppäinoikotie:

  • Tulosta = Ctrl P (print)
  • Peruuta edellinen toiminto eli Undo = Ctrl Z

Tiedostojen raahaaminen

Tiedostoja tai kansioita voi myös raahata kansiosta toiseen.

Jos tiedostoja tai kansioita raahataan vasemmalla napilla, niin ne siirtyvät. (Paitsi jos raahaa esim. muistitikulta omalle koneelle, jolloin tiedostot kopioituvat.

Jos tiedostoja tai kansioita raahataan oikealla napilla, niin tulee valikko, joka kysyy kopioidaanko vai siirretäänkö.

Raahaaminen on kätevintä, jos on kaksi kansioikkunaa

Raahaaminen on kätevintä silloin, jos rinnakkain on aseteltu kaksi Resurssienhallinta-ikkunaa.

Resurssienhallinnassa minkä tahansa kansion voi avata uudessa ikkunassa painamalla kansiota oikealla hiirennapilla ja valitsemalla Avaa uudessa ikkunassa.

Mikä on kätevin tapa sijoitella kaksi ikkunaa rinnakkain? Raahaa ikkunaa yläpalkista oikean tai vasemman reunan yli, niin että hiiren nuoli osuu ruudun reunaan. Ikkuna valtaa tällöin tasan puolet ruudusta. Toiselle puolelle tulee näkyvin pienet kuvat kaikista muista avoinna olevista ikkunoista, valitse niistä toinen Resurssienhallinta-ikkuna.

Kurssi: Windows 10

  1. Windows 10 -kurssi alkaa
  2. Tietokoneen yhdistäminen internetiin
  3. Tehtäväpalkki ja Käynnistä-valikko
  4. Hiiri, ikkunat ja sovellusten välillä vaihtaminen
  5. Kilotavu, megatavu, gigatavu, teratavu…
  6. Resurssienhallinta
  7. Tiedostojen kopioiminen ja siirtäminen
  8. OneDrive ja Microsoft-tunnus
  9. Palomuuri ja virustorjunta
  10. Tietokoneen varmuuskopiointi (Tiedostohistoria)

6 kommenttia artikkeliin ”Tiedostojen kopioiminen ja siirtäminen”

    • Hei! Sori kun vastauksessa kesti. Kätevin tapa voisi kenties olla se, että tiedostot kopioidaan ensin Macintosh-koneelta muistitikulla tai ulkoiselle kiintolevylle, vaihdetaan se Windows-koneeseen ja kopioidaan tiedostot.

      Vastaa
  1. Hei!
    Pystytkö auttamaan hieman hakemistojen ja tiedostojen siirtämisestä. Minun ongelmani on seuraavan lainen:
    Kun ryhdyin tekemään varmistuksia verkkoasemaltani ulkoiselle kovalevylle LaCie, alkoi tulla ilmoituksia, että nimet ovat liian pitkiä. (Onnistuinpa sitten vielä sotkemaan yhden hakemiston LaCiellä, niin etten pysty sitä enää kokonaan poistamaan!) Vähän (tai paljon) on oma vika kun olen rakentanut hakemistoja ja alahakemistojen alihakemistoja aina vaan pitemmillä nimillä!
    Muuttaisin kyllä nimien pituuksia, ei niitä niin paljon ole, mutta kun en löydä mitään ohjetta k u i n k a p i t k i ä h a k e m i s t o-t i e d o s t o -r a k e n t e e t v o i v a t Resursienhallilnnassa olla?

    Vastaa
    • Hei! Luulen että ulkoisella kiintolevylläsi on lyhyempi tiedostonimimaksimi kuin tietokoneen omalla kiintolevylle. Jos ulkoinen kiintolevy on alustettu FAT 32 -tyyppiseksi, on tiedostonimen maksimi 255 merkkiä. Tietokoneen omalla kiintolevyllä nimi voi varmaan olla paljon pidempikin.

      Vastaa
  2. Win 10 Resurssienhallinta ei enää näytä sisältävän ”peruuta” toimintoa. Jos esimerkiksi raahaan tiedostoja toiseen paikkaan ja ne vahigossa ”putoaa” väärään kansioon tai jopa eri levyasemalle, tiedostot siirtyvät sellaiseen paikkaan jota en huomannut seurata. Vielä win xp,ssä oli peruutustoiminto viimeiselle tehtävälle. Windows senkun huononee vuosi vuodelta. Aikoinaan Win 95 tuli markkinoille ja toi mukanaan hiiren kakkoskytkimen takaa aukeavat tilannekohtaiset valikot, silti tehtäväpalkissa oli myös samoja toimintoja. Sai itse valita kumpiako halusi käyttää. Win kymppi on riisuttu ”lonkkavaivainen” tekele. Vielä muutama ”mahtava uudistus” ni on pakko vaihtaa toiseen käyttöjärjestelmään.

    Vastaa

Jätä kommentti