”Älä aloita markkinointikampanjaa, ennen kuin sinulla on laskeutumissivu.”
- Markkinointipuheessa laskeutumissivu eli landing page on sivu, jolle kävijöiden on tarkoitus saapua (vaikkapa Google-hakusanan, Facebook-mainoksen tai lehti-ilmoituksen kautta) ja jolla on jokin tietty tarkoitus.
- Laskeutumissivulla ei välttämättä ole navigaatiota tai muita linkkejä varsinaiselle sivustollesi, koska nämä voisivat häiritä sivun varsinaista tarkoitusta (esim. kirjan myyminen) ja viedä kävijöitä pois sivulta.
Kaksi tyypillistä laskeutumissivua:
- Sivu, joka lämmittelee kävijää ostamaan tuotteen. Tarjoaa tarpeeksi tietoa, jotta kävijä on lähempänä ostamista.
- Sivu, jonka tarkoitus on haalia seuraajia. Sivulla on lomake esim. uutiskirjeen tilaamiseen ja tietoa liittymisen eduista. Tyypillisesti tilaajalle tarjotaan joku lahjus, esim. pdf-kirja tai -lehti, alennuskuponki, kilpailuun liittyminen, ilmainen näyte, lupaus pitää ajan tasalla tulevissa tuotejulkaisuissa.
Ei kannata pyytää kävijältä yhtään ylimääräistä informaatiota kuin mitä tarvitset. Jos tarvitsen vain sähköpostiosoitetta, pyydä vain se. Lisäinformaation kysely voi epäilyttää kävijöitä.
Karoliina Behm kirjoittaa artikkelissaan Täydellinen Facebook-mainonta -opas 2020 myös laskeutussivujen tärkeydestä. Suosittelen Behmin blogia muutenkin kaikille yrittäjille, hän hallitsee sekä nykyaikaisen markkinoinnin että sujuvan kirjoittamisen!