Google-sijoituksen anatomia

Lukemattomat tekijät vaikuttavat internet-sivusi sijoittumiseen Googlessa, mutta tässä ovat viisi tärkeintä: 1. Sisältö, 2. Linkit sinun sivullesi, 3. Sivun toimivuus kännykällä, 4. Sivuston nopeus, 5. Muut tekniset jutut.

Tämän artikkelin päälähde: searchenginejournal.com -sivuston artikkeli.

1. Sisältö

Aiemmin hakutuloksissa sijoittumisessa oli tärkeää, että sivulla esiintyvät ne täsmälliset hakusanat, joilla ihmiset sivua hakevat. Googlen haku on viime vuosina kehittynyt siten, että Googlen keinoäly ymmärtää yhä paremmin luonnollista kieltä. Tästä syystä yleinen sisällön laadukkuus on nykyään tärkeämpää kuin hakusanojen toistelu.

  • On hyvä, jos jokaisella sivustosi sivulla on jokin tietty aihepiiri. Kahta toisiinsa liittymätöntä asiaa ei kannata sekoittaa samalle sivulle. On hyvä aloittaa teksti tärkeimmistä asioista ja mennä yksityiskohtiin myöhemmin tekstissä — samalla tavalla kuin lehtijutuissa.
  • Pitkähkö teksti menestyy paremmin kuin lyhyt. Kattava ja monipuolinen aiheen käsittely parantaa tuloksia.
  • Kuvia on hyvä olla! Kuville kannattaa kirjoittaa myös ”alt-teksti”, josta Google päättelee kuvan merkityksen. Lisäksi alt-tekstillä varustetut kuvat voivat löytyä Googlen kuvahaulla ja tuoda sitä kautta uusia kävijöitä sivustollesi.
  • Google arvostaa sisältöä, joka ei esiinny muualla netissä. Kannattaa vähentää turhaa toistoa myös omalla nettisivulla. [WordPressissä on tässä saman tekstin toistumisessa omia pulmiansa ja ratkaisuvaihtoehtoja, joita voidaan käsitellä myöhemmin.]

2. Linkit sinun sivullesi

Sinun sivustollesi ohjaavat linkit ovat aina olleet tärkeä asia Googlen hakutuloksissa.

Google kiinnittää nykyään aiempaa enemmän huomiota siihen, ovat linkit ”hyviä” vai ”huonoja”. Samalta sivustolta tulevista linkeistä lasketaan yleensä vain yksi, joten vältä turhaa toistelua.

Tärkeää on:

  • linkkien määrä
  • linkkaavien sivujen auktoriteeti
  • linkkien vaihtelevuus

Tärkeimpiä linkkejä ovat sellaiset, jotka tulevat sinun aihealueesi auktoriteeteilta. Tapausesimerkkinä sellainen, että kun Yle linkkasi omalta I. K. Inha -sivultaan Ihmettele-lehden I. K. Inha -teemasivulle, hyppäsi meidän sivumme heti Googlen etusivulle.

Google lukee ja ottaa huomioon linkin ankkuritekstin. Esimerkiksi Ylen ankkuriteksti on: ”Ihmettele-lehden I. K. Inha -teemasivuilla on kattavasti kaikki Inhasta.” Voi hyvin olla, että myös tämä teksti vaikutti meidän sivumme menestykseen!

Olisi hyvä, jos sivullesi johtavien linkkien ankkuritekstit olisivat monipuolisia ja kirjoitettu luonnollisella kielellä. Google ei arvosta linkkejä, jotka vaikuttavat keinotekoisilta.

Näkyvyys Facebookissa tai Twitterissä ei sinänsä lisää Googlen sijoitusta (ainakaan paljon). Mutta jos ihmiset innostuvat somessa sivustostasi niin paljon, että linkkaavat siihen blogissaan tai kotisivullaan, niin sijoituksesi nousee!

Google muuten kiinnittää huomiota myös sinun sivustoltasi lähteviin linkkeihin, vaikka tämä ei ole yhtä tärkeää kuin toisinpäin. Kannattaa linkata laadukkaisiin sivustoihin, joilta kävijä saa lisätietoa!

Bannerivaihto ei ole kovin tehokasta. Parasta on, jos asiayhteyteen sopivassa paikassa on linkki sinun sivustollesi. On siis kyllä hyvä idea vaihtaa linkkejä muiden sivustojen kanssa, jos linkit ovat oikeasti relevantteja sivujen sisällön kannalta.

Kannattaa miettiä huolella strategiaa, jolla saat muut linkkaamaan sinun sivustollesi. Tärkeintä on se, että sisältösi on ihmisille aidosti laadukasta ja hyödyllistä. Kun alat mainostaa tällaista internet-sivua, niin he saattavat hyvinkin linkata sivullesi.

Lisää lukemista aiheesta:

3. Sivuston toimivuus kännykällä

Nykyään jo yli puolet Google-hauista tehdään kännykällä tai tabletilla. Googlelle on nykyään tärkeämpää se, miltä sivustosi näyttää kännykällä, kun tietokoneella näkyvä versio.

Sivuston optimointi mobiililaitteille on äärimmäisen tärkeää! Kun tutkit parhaita hakutuloksia Googlessa, toimivat kyseiset sivut lähes aina hyvin kännykällä. (Itse asiassa 85 % kaikista nettisivuista läpäisee Googlen mobiilitoimivuuskriteerit.)

Sinunkin kannattaa ehkä miettiä ensisijaisesti sitä, miltä sivustosi näyttää kännykällä.

On tärkeää, että mobiililaitteella sivulta löytyy sama sisältö kuin tietokoneella! Tekstin kätkeminen kännykällä ei ole hyvä idea.

Kannattaa lukea Googlen ohjeet siitä, millaisia ovat hyvät mobiilisivut. Googlen testillä voit tutkia, toimivatko sinun sivusi Googlen mielestä hyvin kännykällä.

4. Sivuston nopeus

Sivujesi nopeus on äärimmäisen tärkeää paitsi käyttäjillesi, myös Googlen sijoituksen kannalta.

Mobiilisivun pitäisi latautua alle kahdessa sekunnissa, tietokoneversiolle riittää kolme sekuntia. Mutta mitä nopeammat sivut, sen parempi!

Itse olen useimmin testaillut sivujeni nopeutta Pingdom-sivuston nopeustestillä, mutta heiltä on valitettavasti tippunut pois meitä lähinnä oleva Ruotsin palvelin. Nyt meitä lähin palvelin taitaa olla Frankfurt, joten valitse se. Sen sijaan WebPagetest -sivuston testillä on edelleen palvelin myös Ruotsissa (valitse se kartalta). Nämä molemmat testisivustot kertovat myös teknisiä vinkkejä nopeusvirittelyyn.

Eräs tärkeimmistä seikoista nopeuden kannalta on se, että internet-sivun kuvat eivät ole liian tarkkoja ja ne on jpeg-pakattu riittävän tehokkaasti. (Sivujen nopeuttamisesta voisi puhua pitkään, siitä voisi kirjoittaa vaikka artikkelin.)

5. Muut tekniset jutut

Muita tärkeitä teknisiä juttuvat ovat esimerkiksi nämä:

  • Salatut sivut (HTTPS) pärjäävät Googlessa paremmin kuin salaamattomat.
  • Sivulla kannattaaa käyttää sekä H1 että H2 -tasoisia otsikoita, eli pääotsikko ja alaotsikoita. Vähintään yksi alaotsikko on Googlen mielestä hyvä juttu.
  • Mobiilisivuilla ei kannata olla näkymän peittäviä pop-up-ikkunoita.
  • Kuinka tärkeä sivuston ikä on Google-hauissa? Muutaman ensimmäisen kuukauden ajan, sen jälkeen kun Google on löytänyt sivun, sivu ei nouse hakutuloksissa kovin korkealle. Tämän jälkeen sivuston ikä parantaa löydettävyyttä, mutta merkitys on paljon pienempi. Lue lisää englanniksi.

Tässä vielä linkki englanninkieliseen artikkeliin, jossa on lyhyesti hakukoneoptimoinnista maalaisjärjellä.

Kurssi: Näkyvyyttä nettisivuille

  1. Google-sijoituksen anatomia
  2. Miltä nettisivusi näyttää Googlessa
  3. Sisältömarkkinoinnin perusteita
  4. Laskeutumissivu (Landing Page)
  5. Toteuta ”Vanity URL”
  6. Metakentät: WordPress, WordPress.com, HTML
  7. Teknisiä juttuja: Jaa-napit, sivuston nopeus ja salaus

Jätä kommentti