Myyntiprosessi

Facebook-markkinointi ei ole tarveperusteista mainontaa kuten Googlessa. Googlessa ihmiset kirjoittavat hakusanan, koska he juuri sillä hetkellä haluavat löytää jotakin — he ovat siis usein jo hyvinkin valmiita ostamaan. Facebookissa on kyse enemmän perinteisestä mainonnasta, jossa tuote pitää myydä hiljakseen (vaikka mainosten kohderyhmiä voikin säätää tarkasti).

Jos somettamisen ja nettisivusi on tarkoitus saada aikaan kauppoja, niin tutustupa termiin ”myyntiprosessi”, englanniksi sales funnel. Ajatuksena on, että ostajaa pitää vähitellen lämmitellä kauppojen tekemiseen.

Lue lisää Fiercermedia.fi -blogin erinomaisista blogiartikkeleista:

(Näissä artikkeleissa ROI eli Return on Investment tarkoittaa mainontaan sijoitetun pääoman tuottoa. Lisää digitaalisen markkinoinnin sanastoa.)

Strategia Maijan kirjojen myymiseksi

Minun toiminimeni, Mihkun kirjakaupan, strategiassa hyödynnetään kansaan vetoavien kolumnien maksullista promootiota. Monien yritysten kannattaa kuitenkin mieluummin laittaa rahaa suoraan tuotteiden mainostamiseen Facebookissa tarkasti valitulle kohderyhmälle. Esim. Varusteleka sanoo markkinointidioissaan, että heidän kannattaa mieluummin tehdä rehti maksullinen mainos kuin käyttää rahaa sisällön näkyvyyden lisäämiseen.

Mutta tämä sisältömarkkinointistrategia tuntuisi toimivan hyvin meillä:

  1. Sometetaan Maijan jutuista Facebookissa. Jutuista kerrotaan Ihmettele-lehden Facebook-sivulla, mutta sitä kautta ne eivät vielä saa kovin paljon ilmaista näkyvyyttä. Näkyvyyttä saa paremmin esim. ryhmissä, kuten tämä postaus ryhmässä Kälviä. Myös paikallisilla kivijalkakirjakauppiailla on oma intressi jakaa Maijan juttuja, koska hekin saavat siten lisättyä omaa kirjanmyyntiään.
  2. Maijan jutun sivupalkissa ja jutun alla on mahdollisuus ostaa kirjoja Mihkun kirjakaupasta. Lisäksi sivupalkissa mainitaan kivijalkakaupat, jotka myyvät runokirjaa. (Ihmettele-lehdessä on paljon muitakin kirjoittajia, mutta heidän jutuissaan ei näitä Maijan mainoksia ole. Jos muilla kirjoittajilla on tärkeitä tapahtumia tai jotain myytävää, Mihkun kirjakaupassa tai muualla, niin heidän faneilleen voidaan laatia oma vastaava strategia.)
  3. Kokeillaan muutamalla eurolla, josko Ihmettele-lehden Facebook-sivulla julkaistu artikkeli lähtisi lentoon maksetulla näkyvyydellä. Ensin suunnataan mainos niille paikkakunnille, joissa Maijalla on faneja vanhastaan (hän on tehnyt elämäntyön toimittajana). Ensimmäisen päivän jälkeen katsellaan, mihin kohderyhmään mainos on vedonnut ja tarkennetaan, että mainosta näytetään vain sille ryhmälle, joka klikkaa lukemaan artikkelia useimmin. Jos mainos ei tunnu saavan tarpeeksi klikkauksia edes kohderyhmän täsmentämisellä, lopetan mainostamisen.
  4. Jotkut harvat artikkelit uppoavat kansaan todella hyvin. Näille artikkeleille teen uuden mainosjoukon, joka kohdistuu koko Suomeen ja tarkasti valittuun kohderyhmään. Jutun ”Terveyden ja hyvinvoinnin laitos epäilee sukkahousuja” kohderyhmä on keski-ikäiset tai vanhemmat naiset, jotka ovat kiinnostuneita koirista. Tämän kohderyhmän keskuudessa klikkaus maksaa vain noin viisi senttiä (koska niin monet mainoksen nähneet klikkaavat sitä) ja todella monet artikkelin lukeneet päättävät jakaa artikkelin myös omille Facebook-kavereilleen (painamalla Facebook-nappia artikkelin alaosassa). Hyvin pienellä euromääräisellä panostuksella saa siis bonuksena valtavasti ilmaista näkyvyyttä, jos kolumni on oikeasti superhauska tai superhyödyllinen kohderyhmän mielestä.
  5. Vaikka kolumnilla olisi tuhansia lukijoita, on valtaosa heistä sellaisia, jotka käyvät vain kerran eivätkä palaa koskaan! Pelkkä somenäkyvyys on hyvin katoavaista. Onneksi Facebook-pikselin ansiosta näille lukijoille on mahdollista kohdistaa uusia Facebook-mainoksia. Esimerkiksi kaikki uudet Maijan kolumnit voi mainostaa myös aiemmille lukijoille.
  6. On mahdollista tehdä mainoskampanja, jonka tavoitteena on hankkia tykkääjiä Ihmettele-lehden Facebook-sivulle. Mutta vaikka joku tykkäisi Facebook-sivustasi, hän ei silti kovin usein näe uusia julkaisuja omassa uutisvirrassaan. Parempi tapa saadaa ihminen pysyväksi seuraajaksi on uutiskirje! Uutiskirjekampanja toteutetaan niin, että ensin tehdään valtavan vetoava laskeutumissivu, jossa tekstillä, kuvilla ja ehkäpä videolla kerrotaan ihmisille, miksi uutiskirje kannattaa tilata; sivulla ei ole mitään tätä tarkoitusta häiritseviä linkkejä, navigaatiota tai tykkäysnappeja. Itse asiassa ihmiset kannattaa lahjoa tilaamaan uutiskirje tarjoamalla heille esimerkiksi Maijan vanhempi runokirja pdf-muodossa, ja tämä voisi olla myös Facebook-kampanjan ydinsanoma. (Tämä on mietinnässä juuri nyt.)
  7. Lopullinen tarkoitus on myydä kirjaa. Toteutetaan siis Facebook-kirjanmyyntikampanja ihmisille, jotka ovat käyneet lukemassa Ihmettele-lehteä. Tällekin kampanjalle kannattaa taas tehdä optimoitu laskeutumissivu — pelkkä tuotesivu ei ehkä ole tarpeeksi hyvä, parempi on poistaa sivulta navigaatio ja linkit. Tietenkin myös sähköpostiuutiskirjeeseen lisätään linkki tälle samalle sivulle!

Muista myös hakukoneoptimointi!

Vaikuttaisi siltä, että Maijan hauskoja kolumneja kannattaa markkinoida näin Facebookissa, mutta Maijan suuremmat kokonaisuudet kuten I. K. Inha -teemasivusto saavat enemmän lukijoita Googlen kautta. Hakukoneoptimoinnista puhutaan lisää toisella Digiopen kurssilla Näkyvyyttä nettisivuille.

Verkkoaseman blogikirjoituksessa pohditaan valintaa hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median välillä.

Kurssi: Facebook yrittäjille

  1. Yleistä Facebookista yrittäjälle
  2. Facebook-sivun perustaminen
  3. Facebook-markkinointi on persoonallisuus­kysymys
  4. Oman nettisivuston ja Facebook-sivun yhteispeli
  5. Mobiililaitteeseen: Facebook Pages Manager
  6. Tee Facebook-grafiikkaa Canva-nettisivulla
  7. Julkaisun mainostaminen
  8. Sekalaisia linkkejä
  9. Mainostaminen Facebookissa
  10. Myyntiprosessi

Jätä kommentti