Mainostaminen Facebookissa

Varustelekalla on käytännönläheinen ja toimiva näkemys Facebook-mainostamisesta, linkki diaesitykseen.

Nämä Varustelekan diassa mainitut asiat vaativat tarkempaa perehtymistä:

  • ”Retargeting”. Mainoksia voidaan kohdistaa ihmisille, jotka ovat käyneet internet-sivullasi. Tätä varten pitää asentaa omalle nettisivulle Facebookin pikseli.
  • ”Facebook on uskomaton kohdentaja”. Tutkitaan käytännössä, miten monin eri tavoin mainosta voi kohdentaa erilaisille kohderyhmille.
  • Jotkut kohderyhmät ovat kalliimpia kuin toiset, koska hinta määräytyy huutokaupassa muiden mainostajien kanssa!
  • Mainonnan toimivuutta voi seurata. Saatat esimerkiksi havaita tuloksista, että keski-ikäisille mainostaminen on paljon kustannustehokkaampaa kuin nuorille, ja pääset heti säätämään mainoksen kohderyhmää paremmaksi. Kaikkea muutakin voi muokata lennossa: mainosgrafiikkaa tai tekstejä, esittämisen kellonaikoja… Tästä syystä Facebook on hyvä harjoittelualusta tehokkaiden mainosten tekemiseen, tällaista joustavuutta et muualta löydä.
  • Canva on hyvä työkalu Facebook-mainosgrafiikan luomiseen. Canvaa käsitellään tämän kurssin aiemmassa osassa.

Facebookin pikseli

Jotta pystyt kohdentamaan mainoksia nettisivusi vierailijoille, sinun pitää asentaa nettisivullesi Facebookin pikseli.

Facebookin oma ohje Facebook-pikselin asentamiseen.

Kampanjat — Mainosjoukot — Mainokset

Ennen kuin lähdet kokeilemaan Facebook-mainoksen luomista, kannattaa perehtyä Facebook-mainosten rakenteeseen. Mainoksella on kolme eri osaa:

  1. Kampanja: Määritä mainosten tavoite.
  2. Mainosjoukot: kohderyhmät, mainosten aikataulut, missä mainokset näkyvät, kuinka paljon maksat.
  3. Mainokset: mitä ihmiset näkevät, eli esim. valokuvat, videot, teksti, linkit.

Lisää tietoa näistä kolmesta tasosta Facebookin ohjeissa.

Mainoksen luominen käytännössä

Facebookin mainosten tekemistä on hyvä harjoitella käytännössä mainostyökalulla. Facebookin vasemmasta reunasta, alhaalta, löytyy kohta ”Luo mainos.” Opastettu luonti neuvoo mainosten tekemistä samalla, kun teet valintoja.

Voit toki lueskella myös Facebookin omia ohjeita:

Linkkejä: videoiden muokkaus ja karusellikuvat

Jos haluat tehdä videomainoksen, mikä olisi hyvä editointisovellus? Tässä artikkelissa kerrotaan hyvistä mobiilisovelluksista, tässä taas pätevästä Windows 10 -sovelluksesta.

Karusellimainokset, joissa on monta kuvaa, on nykyään mainostajalle tarjolla listan ensimmäisenä, ja se onkin hyvä suositus. Lue lisää myös karusellimainoksien mahdollisuuksista (englanniksi). Tässä vielä toinenkin artikkeli samasta aiheesta.

Mainosten testailu ja muokkaaminen

Kaikilla kolmella mainoksen tasolla — kampanja, mainosjoukko, mainos — mainoksia voi testailla käytännössä ja muokata. Esimerkiksi jos sinulla on kampanja, jonka tavoite on saada lisää ihmisiä nettisivuille, voit testata mainosjoukkojen tasolla useampaa kohderyhmää ja mainosten tasolla erilaisia tekstejä tai kuvia.

Mainosten hallinnasta löytyy hyviä raportteja mainosten tehokkuudesta. Jos joku mainos menestyy hyvin, voit lisätä sen budjettia. Jos mainos ei saa tuloksia aikaiseksi, voi laittaa sen paussille tai muokata sitä.

Tässä blogikirjoituksessa puhutaan mainosten testailun tärkeydestä.

Hyvää lisälukemista englanniksi

An Introduction to Facebook Ads for Ecommerce.

Kurssi: Facebook yrittäjille

  1. Yleistä Facebookista yrittäjälle
  2. Facebook-sivun perustaminen
  3. Facebook-markkinointi on persoonallisuus­kysymys
  4. Oman nettisivuston ja Facebook-sivun yhteispeli
  5. Mobiililaitteeseen: Facebook Pages Manager
  6. Tee Facebook-grafiikkaa Canva-nettisivulla
  7. Julkaisun mainostaminen
  8. Sekalaisia linkkejä
  9. Mainostaminen Facebookissa
  10. Myyntiprosessi

Jätä kommentti