Facebook-markkinointi on persoonallisuus­kysymys

Kun tutkiskelin menestyneiden yrittäjien Facebook-strategioita, huomasin, että Facebook-markkinointi on paljolti persoonallisuuskysymys. Tietenkin myös yrityksillä on aivan erilaisia tarpeita.

Tässä kahden yrittäjän Facebook-strategiat. Molemmissa on paljon erinomaisia vinkkejä, jotka sopivat kaikille, mutta kaikki ei.

Niko Vittaniemen video

(Sellainen korjaus videoon, että Facebook-tykkäykset eivät paranna Google-näkyvyyttä. Sillä on paljon merkitystä, jos kävijät linkkaavat sinun sivullesi omalta sivultaan tai blogistaan.)

Varusteleka

Varusteleka on noussut valtavan suosituksi kaupaksi superonnistuneen Facebook-strategian kautta. Strategia on niin onnistunut, että firman heppuja pyydetään jopa luennoimaan aiheesta. He ovatkin varmasti Suomen parhaiden asiantuntijoiden joukossa.

Varustelekan FB-sivu.

Varustelekan meiningissä on maalaisjärkeä, ronskiutta ja pikkutuhmuuksia. Jos näitä ohjeita mukauttaa oman yrityksen imagoon ja omaan persoonallisuuteen, niin menestystä voi hyvinkin tulla!

Linkit Varustelekan somekoulutusten dioihin:

Facebookin ryhmät markkinoinnissa

Amerikkalainen Brandon Gaille kirjoitti blogissaan vuonna 2016 strategiastaan, jossa hän hyödynsi Facebookin ryhmiä bloginsa markkinoinnissa. Hänen vinkkinsä voivat olla edelleen lukemisen arvoisia, vaikka ovatkin osin jo vanhentuneet (päivitysten uudet kommentit eivät enää nosta päivitystä ryhmin ylimmäiseksi).

Jos Facebookin ryhmät ovat sinulle vielä tuntemattomia, luepa vaikka Ylen Digitreenien artikkeli.

Facebookin ryhmistä löydät valtavasti ihmisiä, joiden tiedät varmasti olevan yrityksesi kohderyhmää. Yrityksen kannalta ryhmissä on kuitenkin sellainen ongelmallinen piirre, että niissä on esiinnyttävä yksityishenkilönä, ei FB-sivuna!

Jäin miettimään, että missä määrin haluan itse hyödyntää henkilökohtaista Facebook-tiliä yrityksen markkinoinnissa… ja että sopiikohan tämä strategia aivan sellaisenaan Suomen kulttuuriympäristöön, ehkä sopiikin?

Ryhmissä on hyvin tärkeää käyttäytyä ryhmän sääntöjen mukaan, kirjoitettujen ja kirjoittamattomienkin. Röyhkeä mainostaminen ei monissa ryhmissä ole sopivaa käyttäytymistä, mutta joissakin se erikseen sallitaan.

Brandon Gaillen strategiassa hän pyrki olemaan ryhmälle hyödyllinen. Sisältömarkkinointi eli ilmaisella sisällöllä houkutteleminen sopii mainiosti Facebookin ryhmiin. Jaa ryhmässä nettisivusi ilmaista materiaalia, josta ryhmäläiset ovat kiinnostuneita. Aina joskus pääset vastaamaan kysymyksiin jakamalla artikkeleita, jotka auttavat ihmisten pulmissa. Nettisivullasi pyrit sitten koukuttamaan ihmisiä pysyviksi vierailijoiksi vaikkapa uutiskirjetilauksilla ja voit myös mainostaa tuotteitasi artikkelien yhteydessä. (Itsekin olen kokeillut ryhmissä markkinointia.)

Kuten kaikessa somettamisessa, ryhmässä julkaistuilla postauksilla kannattaa pyrkiä herättämään keskustelua. Mitä enemmän ihmiset kommentoivat, klikkailevat ja tykkäilevät, sitä useammalle ryhmäläiselle päivitystä näytetään.

Henkilökohtaisen Facebook-profiilin laittaminen edustuskuntoon

Jos hyödynnät markkinoinnissasi henkilökohtaista Facebook-profiilia, kannattaa se viilata edustavaan kuntoon. Tässä vinkkejä siihen liittyen. Vinkkien lähde on Lasse Rouhiaisen kirja: 101 Facebook Marketing Tips and Strategies for Small Businesses.

  • Mieti, miten henkilökohtainen profiilisi voi tukea bisnestäsi. Haluatko sekoittaa henkilökohtaisen elämän ja bisneksen? Monilla yrittäjille suurin hyöty henkilökohtaisesta profiilista on verkostoituminen. Henkilökohtaisen profiilin hyödyntäminen voi lisätä tunnettuutesi muiden ammattilaisten keskuudessa. Haluatko mainostaa tuotteitasi tällä puolella, ja miten?
  • Pidä profiili ajan tasalla. Jos hyödynnät profiiliasi myös yrittäjyydessä, ei kannata varmaan jakaa liian henkilökohtaista tietoa. Muista, että yhteistyökumppanisi tai työnantajasi voivat käydä Facebookissa tutkimassa tietojasi, joten kannattaa merkitä oma työhistoria julkiseksi tiedoksi. Lisää myös ajantasaiset linkit nettisivullesi. Huomaa että voit muokata profiilisi nettiosoitteessa näkyvää osoitetta.
  • Laita yksityisyysasetukset kuntoon! Päätä, kuka näkee julkaisusi, kuka voi lähettää sinulle viestejä, kuka voi etsiä sinut. Jos tarkoituksesi on maksimoida henkilökohtaisen brändisi näkyvyys, kannattaa vastata kyllä useimpiin kohtiin. Käy tarkistamassa omalta aikajanaltasi kohdasta Tietoja, kuka saa nähdä esim. kotiosoitteesi. Facebookilla on tapana muuttaa yksityisasetuksia melko usein, joten kannattaa aina välillä käydä tutkimassa, onko kaikki varmasti kunnossa.
  • Huolehdi tietoturvasta! Jos joku pääsee hakkeroimaan sisään sivullesi, ovat myös yrityksesi FB-sivut vaarassa. Asetuksiin pääset tästä. Lue lisää hyvistä salasanoista täältä. Voi olla hyvä idea ottaa käyttöön kaksivaiheinen todennus sisäänkirjautumisessa.
  • Tee profiilistasi edustavan näköinen. Profiilikuva on tietysti tärkeä, mutta kannattaa lisätä myös kansikuva!
  • Hanki seuraajia ja seuraa mielenkiintoisia henkilöitä. Lue ohjeet.
  • Opettele käyttämään Facebookin Muistiinpanoja.
  • Nykyään Facebookissa voi tykkäämisen lisäksi myös reagoida hymiöllä. Kannattaa opetella käyttämään niitä ja kiinnittää huomiota, millä tavalla yhteistyökumppanisi ja asiakkaasi reagoivat julkaisuihisi.
  • Jos haluat hallita sitä, ketkä kavereistasi näkevät julkaisusi, opettele käyttämään kaverilistoja. Voit pistää joko yrityskontaktisi ”tuttaviksi” tai lähipiirin ”läheisiksi ystäviksi”. Voit jakaa asioita vain läheisille ystäville tai muille kuin tuttaville.

Kurssi: Facebook yrittäjille

  1. Yleistä Facebookista yrittäjälle
  2. Facebook-markkinointi on persoonallisuus­kysymys
  3. Oman nettisivuston ja Facebook-sivun yhteispeli
  4. Mobiililaitteeseen: Facebook Pages Manager
  5. Mainostaminen Facebookissa
  6. Case study: Ihmettele-lehti ja Maijan runokirjat
  7. Sekalaisia linkkejä

Jätä kommentti