Facebook-markkinointi on persoonallisuus­kysymys

Kun tutkiskelin menestyneiden yrittäjien Facebook-strategioita, huomasin, että Facebook-markkinointi on paljolti persoonallisuuskysymys. Tietenkin myös yrityksillä on aivan erilaisia tarpeita.

Tässä kahden yrittäjän Facebook-strategiat. Molemmissa on paljon erinomaisia vinkkejä, jotka sopivat kaikille, mutta kaikki ei.

Niko Vittaniemen video

(Sellainen korjaus videoon, että Facebook-tykkäykset eivät paranna Google-näkyvyyttä. Sillä on paljon merkitystä, jos kävijät linkkaavat sinun sivullesi omalta sivultaan tai blogistaan.)

Varusteleka

Varusteleka on noussut valtavan suosituksi kaupaksi superonnistuneen Facebook-strategian kautta. Strategia on niin onnistunut, että firman heppuja pyydetään jopa luennoimaan aiheesta. He ovatkin varmasti Suomen parhaiden asiantuntijoiden joukossa.

Varustelekan FB-sivu.

Varustelekan meiningissä on maalaisjärkeä, ronskiutta ja pikkutuhmuuksia. Jos näitä ohjeita mukauttaa oman yrityksen imagoon ja omaan persoonallisuuteen, niin menestystä voi hyvinkin tulla!

Linkit Varustelekan somekoulutusten dioihin:

The Blog Millionaire

XX YY on Facebook-markkinoinnilla rikastunut amerikkalainen bloginpitäjä ja podcast-radioääni. Tässä podcastissa hän jakaa strategiansa, jossa hän hyödynsi Facebookin ryhmiä bloginsa markkinoinnissa.

Jäin miettimään, että missä määrin haluan itse hyödyntää henkilökohtaista Facebook-tiliä yrityksen markkinoinnissa… ja että sopiikohan tämä strategia aivan sellaisenaan Suomen kulttuuriympäristöön, ehkä sopiikin? Joka tapauksessa strategia on varmasti tehokas, ja siinä on varmasti useimmille ainakin jotain mitä kannattaa kopioida omassa markkinoinnissa, joten kirjoitan strategian tähän tiivistetysti suomeksi.

Lue strategiasta englanniksi tai kuuntele podcast.

Henkilökohtaisen Facebook-profiilin laittaminen edustuskuntoon

Monissa näissä vinkeissä hyödynnetään henkilökohtaista Facebook-profiilia. Tässä vinkkejä siihen liittyen:

  • Mieti, miten henkilökohtainen profiilisi voi tukea bisnestäsi. Haluatko sekoittaa henkilökohtaisen elämän ja bisneksen? Monilla yrittäjille suurin hyöty henkilökohtaisesta profiilista on verkostoituminen. Henkilökohtaisen profiilin hyödyntäminen voi lisätä tunnettuutesi muiden ammattilaisten keskuudessa. Haluatko mainostaa tuotteitasi tällä puolella, ja miten?
  • Pidä profiili ajan tasalla. Jos hyödynnät profiiliasi myös yrittäjyydessä, ei kannata varmaan jakaa liian henkilökohtaista tietoa. Muista, että yhteistyökumppanisi tai työnantajasi voivat käydä Facebookissa tutkimassa tietojasi, joten kannattaa merkitä oma työhistoria julkiseksi tiedoksi. Lisää myös ajantasaiset linkit nettisivullesi. Huomaa että voit muokata profiilisi nettiosoitteessa näkyvää osoitetta.
  • Laita yksityisyysasetukset kuntoon! Päätä, kuka näkee julkaisusi, kuka voi lähettää sinulle viestejä, kuka voi etsiä sinut. Jos tarkoituksesi on maksimoida henkilökohtaisen brändisi näkyvyys, kannattaa vastata kyllä useimpiin kohtiin. Käy tarkistamassa omalta aikajanaltasi kohdasta Tietoja, kuka saa nähdä esim. kotiosoitteesi. Facebookilla on tapana muuttaa yksityisasetuksia melko usein, joten kannattaa aina välillä käydä tutkimassa, onko kaikki varmasti kunnossa.
  • Huolehdi tietoturvasta! Jos joku pääsee hakkeroimaan sisään sivullesi, ovat myös yrityksesi FB-sivut vaarassa. Asetuksiin pääset tästä. Lue lisää hyvistä salasanoista täältä. Voi olla hyvä idea ottaa käyttöön kaksivaiheinen todennus sisäänkirjautumisessa.
  • Tee profiilistasi edustavan näköinen. Profiilikuva on tietysti tärkeä, mutta kannattaa lisätä myös kansikuva!
  • Hanki seuraajia ja seuraa mielenkiintoisia henkilöitä. Lue ohjeet.
  • Opettele käyttämään Facebookin Muistiinpanoja.
  • Nykyään Facebookissa voi tykkäämisen lisäksi myös reagoida hymiöllä. Kannattaa opetella käyttämään niitä ja kiinnittää huomiota, millä tavalla yhteistyökumppanisi ja asiakkaasi reagoivat julkaisuihisi.
  • Jos haluat hallita sitä, ketkä kavereistasi näkevät julkaisusi, opettele käyttämään kaverilistoja. Voit pistää joko yrityskontaktisi ”tuttaviksi” tai lähipiirin ”läheisiksi ystäviksi”. Voit jakaa asioita vain läheisille ystäville tai muille kuin tuttaville.

Näiden vinkkien lähde on Lasse Rouhiaisen kirja: 101 Facebook Marketing Tips and Strategies for Small Businesses.

Kurssi: Facebook yrittäjille

  1. Yleistä Facebookista yrittäjälle
  2. Facebook-sivun perustaminen
  3. Facebook-markkinointi on persoonallisuus­kysymys
  4. Oman nettisivuston ja Facebook-sivun yhteispeli
  5. Mobiililaitteeseen: Facebook Pages Manager
  6. Tee Facebook-grafiikkaa Canva-nettisivulla
  7. Julkaisun mainostaminen
  8. Sekalaisia linkkejä
  9. Mainostaminen Facebookissa
  10. Myyntiprosessi

Jätä kommentti