Facebook-sivun perustaminen

Facebookin omat, suomenkieliset ohjeet Facebook-sivujen perusteista löytyvät täältä.

Näyttäisi siltä, että Facebook-sivujen luominen on juuri muuttunut, eivätkä edes Facebookin omat ohjeet ole vielä ajantasalla. Löysin hyvän englanninkielisen artikkelin, joka on! Päivitän nämä ohjeet pikapuoliin.

Facebook-sivujen luokat

Facebook-sivuille on tarjolla kuusi erilaista pääluokkaa, joiden sisällä on iso määrä alaluokkia. Tämä valinta on tehtävä heti aluksi, mutta luokkaa voi myöhemmin vaihtaa kuinka usein tahansa.

  • Lähde tekemään sivua täältä. Voit vapaasti kokeilla klikkailla vaikka kaikkia kuutta pääluokkaa ja vilkaista, mitä alaluokkia niiden sisällä mahtaa olla tarjolla.
  • Paikallinen yritys tai paikka. Valitse tämä vain, jos sinulla todella on paikallinen yritys, joka on avoinna yleisölle. Tässä sivuluokassa katuosoitteesi on näkyvästi esillä. Info-tiedoissa näytetään mm. yrityksesi aukioloajat, pysäköintimahdollisuudet.
  • Yritys, organisaatio tai laitos. Tämä yritys ei ole samalla tavalla auki yleisölle. Sijaintitiedot yms. ovat sivulla pienemmässä roolissa.
  • Brändi tai tuote. Jos myyt fyysistä tuotetta, niin harkitse tätä. Löysin omalle Ihmettele-nettisivulleni täältä sopivan alaluokan Brändi tai tuote: Sivusto.
  • Artisti, yhtye tai julkisuuden henkilö.
  • Viihde. Esimerkiksi TV-sarjan tai aikakauslehden sivu, myös kirjasto löytyy vaihtoehdoista.
  • Aate tai yhteisö. Tällä luodaan yhteisesti hallittuja sivuja, joita ei ole sidottu sinun organisaatioosi. Jos haluat tehdä omalle yhteisöllesi FB-sivun, niin parempi vaihtoehto on ”Yritys, organisaatio tai laitos”. Lue lisää aatesivuista englanniksi.

Sivun luokkaa voi muuttaa koska tahansa, lue ohjeet.

Mitä toimintoja on erityyppisillä sivuilla? Katso taulukosta (taulukon lähde on Facebookin omat ohjeet):

 

Kuvakaappauksia FB-sivun perustamisesta

 

Sivun vihjeet

Lisää painike

Muokkaa sivun tietoja

Vasemmassa reunassa kohdan Tietoja alta löytyy Muokkaa sivun tietoja.

Impressum tarkoittaa FB-sivuun liittyvää lakitekstiä, joka ei Suomessa ole pakollinen.

Kurssi: Facebook yrittäjille

  1. Yleistä Facebookista yrittäjälle
  2. Facebook-sivun perustaminen
  3. Facebook-markkinointi on persoonallisuus­kysymys
  4. Oman nettisivuston ja Facebook-sivun yhteispeli
  5. Mobiililaitteeseen: Facebook Pages Manager
  6. Tee Facebook-grafiikkaa Canva-nettisivulla
  7. Julkaisun mainostaminen
  8. Sekalaisia linkkejä
  9. Mainostaminen Facebookissa
  10. Myyntiprosessi

Jätä kommentti